Popularitet till salu? Nej tack.

Idag när jag tittade igenom min News feed på Facebook kom jag över ett blogginlägg gjort av en av de Youtube-personligheter jag följer, TotalBiscuit. Han diskuterar och recenserar spel och spelnyheter genom sin kanal på Youtube och gör också underhållande igenomspelningar av spel han tycker extra mycket om tillsammans med andra.

Blogginlägget handlade om hur han hade fått ett erbjudande på sin Youtube-mail från någon som ville köpa hans Youtube-kanal för en större summa pengar och kan läsas här: http://www.cynicalbrit.com/wall-of-shame/lets-sell-our-youtube-channel/
Det fick mig att tänka på alla virtuella varor, då man betalar verkliga pengar men inte får en verklig produkt. Men i detta finns något slags värde om det t.ex. sker inom ett spel då man köper något som man sedan kan använda.

Nu verkar det som vi tagit steget längre och även verkar köpa och sälja saker som t.ex. Youtube kanaler då personer som TotalBiscuit säger att detta inte är första gången han fått detta erbjudande.
Men skillnaden är att det fortfarande finns ett värde för köparen som har en virtuell produkt i ett spel. Men värdet av en Youtube-kanal existerar endast för skaparen. Det följer inte med i ett möjligt köp då man prenumererar på personligheten mer än kanalen.

Köparen försöker nu köpa saker på internet som mycket snabbt, om inte direkt kommer förlora sitt värde. Man kan då undra vad det är de är villiga att betala så mycket pengar för då allt verkar hänga på att originalpersonligheten finns kvar vid kanalen.

Det är intressant att tänka att vissa nu har gått steget längre i vad som kan köpas på internet till att försöka köpa popularitet genom tex. en Youtubekanal.

Som slutnotis kan jag också säga att TB inte gick med på försäljningen.

 


Kommentarer
Postat av: Kattis

Hej! Tänkte bara berätta att jag försökte gå in och kolla på din portfolio, men min dator frös helt och jag fick starta om den. Detta hände även för några dagar sen då jag försökte titta första gången, jag tänkte att det var något tillfälligt men nu hände det igen och då tänkte jag att jag får berätta för dig, om det är något fel i koden eller liknande? (om det är samma problem för fler än mig)



Det som händer är att sidan laddas uppifrån ungefär 2-3 centimeter och sen fryser allt, inte bara webbläsaren utan hela datorn.



Tråkigt fr jag vill ju gärna gå in och kolla! Jag använder windows 7 och google chrome om du tror det spelar roll.

2011-06-08 @ 00:40:12
Postat av: Anna

Hej Kattis. Tack för tipset. Jag har kollat upp det och även fått andra att gå in på sidan för att testa den. Men ingen får det problemet då får.



Tycker det är synd att du inte kommer åt min portfolio då jag tycker det är mycket kul att du var intresserad, men hoppas att du försöker igen snart.



mvh Anna



2011-06-08 @ 10:39:23
URL: http://www.annalerneryd,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0