Vad gör en text intressant?

Är en fråga jag har ställt mig själv idag...
Jag skriver för tillfället en text som sedan skall illustreras över sommaren och detta är frågan på bordet.
Texten är antingen självbiografisk eller skönliterär med en självbiografisk bas. Vad är det som gör det?

Är det humor i varje mening?
Personliga detaljer om skribenten bundna till ämnet hon förklarar?
Kort meningar eller kanske en kort text överhuvudtaget?
Vad är det hos en text som håller kvar en läsares intresse?
Skriv gärna förslag vad ni finner håller er läsande en kort text på internet eller en kort novell i tryck?


Kommentarer
Postat av: Fredrik Lilja

Är i en liknande situation jag med inom historiska roman-kursen. Känner för att säga att arbeta inte för hårt att göra texten "intressant" utan berätta det du vill berätta och därigenom blir det intressant. Inslag av humor och annat kan så klart vara med men ska inte vara framtvingat utan komma naturlig. Kör helt enkelt på och skriv det du vill säga utan att tänka djupare än det, sen när du har ditt första utdrag kan du alltid utveckla om du så önskar.



Har en bra bok om hur man skriver böcker som kanske kan vara lite inspirerande, bara att höra av dig om du vill kolla i den eller om du vill brainstorma lite ihop :)

Lycka till i skrivandet!

2011-06-20 @ 18:32:03
Postat av: Annie

Vad gör en text intressant? Jag skulle vilja påstå att det är när skribenten når fram med sitt budskap. Hur det går till kan vara olika och olika för alla människor. Jag gick en kurs i kreativt skrivande och det enda jag egentligen lärde mig var att alla tycker olika: vissa prisade en text som andra sågade. Det var spännande att läsa hur folk kommenterade på varandra.



Jag tror att det handlar om att fånga intresse genom att förmedla en känsla, levandegöra något. Sedan är det ju olika beroende på vad det är för text. Många texter, hur bra dem än är, blir aldrig intressanta eftersom de är skrivna på ett främmande språk eller om ett ämne folk inte bryr sig om... det tror jag :-)

2011-07-01 @ 16:27:45
URL: http://selain.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0