ninino webbdesigns andra uppdrag

Igår hade jag första mötet med Ulna, ett företag som skapar och tar hand om 9 förskolor i Sverige och alltid letar efter nya att ta över eller starta.
Företaget sträcker sig också över till Norge där det startade men denna hemsidan ska endast vara för den svenska delen av företaget.
Jag har nu fått uppdraget att skriva texterna till denna nya hemsida. Jag ska endast skriva de texter som finns på varje menyvals förstasida då information om de diverse förskolorna etc. ska skrivas av själva förskolan i fråga.

Men nu har ninino webbdesign fått sitt andra uppdrag och jag kunde inte vara gladare. Det lönar sig att praktisera! Jag kan inte säga det mer ofta då jag fick detta uppdrag genom min gamla praktikplats Pixcode.



Söktjänster

Kom på en tanke igår när jag satt och sökte på ett klipp på youtube, men också gånger innan.
I dagen läge kan man bara söka på taggningsbara fraser på som personen som lagt upp klippet har taggat klippet med.
Därför kan det bli svårt att hitta klipp oftare än biland om man inte söker på samma ord som personen taggat med.
Jag har många gånger haft problem med detta och det har funnits saker som jag inte hittat för att jag har gjort fel ordval.
Jag kommer bli så glad den dagen då sökmotorerna kan söka igenom själva klippet själva och hitta frasen bara för att personen i det säger ordet.
Kan ni förstå hur det skulle revolutionera sökfunktionen på nätet?
Om den själv kunde söka igenom videoklippet etc och hitta ordet där som man söker?

Detta skulle kunna fungera med musik också som om du kunde en strof ur låten skulle du kunna hitta den.
Då skulle vi aldrig längre vara slavar för taggningen varken som sökare eller uppladdare.
Någon som har någon idé på hur vi skulle kunna göra detta?
Jag tror det skulle bli coolt...


Spotify har missat reklam-tåget

När jag sitter och lyssnar på Oasis på spotify blir jag efter en låt avbruten av reklam och det är att acceptera om inte gilla när man har reklamversionen av Spotify.

Men det jag undrar över är just varför blir Oasis avbruten av reklam för "Dev" som tydligen är någon ny sorts plastpop-artist. Tydligen var hon med och gjorde låten "Like a g6" som ska syfta på något slags flygplan som inte existerar.
Varför tar inte Spotify chansen och skicka reklam till mig som jag faktiskt skulle kunna gilla? Reklam som skulle stämma med min musikstil. De sitter på en guldgruva eftersom de vet exakt vilken slags musik jag lyssnar på.

Nu för tiden är mycket reklam vinklad för att komma till rätt målgrupper. Detta är något som händer med stor framgång på t.ex. facebook där vi frivilligt berättar exakt vad vi gillar och från det får reklam på sidan som vi kan reagera positivt på.
Finns till och med en chans att facebook säljer vidare den här informationen till andra reklamföretag så de vet vem som e vem och vem som gillar vad.
Så varför gör inte Spotify detta? De skulle nog tjäna mer på det och jag skulle få slippa höra samma plastpopsreklam om och om igen och istället för höra reklam som jag skulle kunna använda till något.

RSS 2.0