3d font i analoga material

Idag har jag gjort klart en av uppgifterna för min grafiska sommarkurs. Det handlade om att skapa en 3d-font av analoga material. Sättet vi modulerade upp ordet skulle representera ordets betydelse för oss. Vi fick välja mellan 5 olika ord och jag valde ordet "sorrow".
Min modell är gjord av svartmålad bucklig frigolit, med pappersbokstäver målade i olika klara färger på framsidan. Detta symboliserar att även när man känner sig ledsen vill man fortfarande visa upp en solig framsida för sin omvärld.

Bokstäverna är fotograferade nära varandra för att symbolisera hur liten och hoptryckt man kan känna sig när man är sorgsen. Jag tog korten med förhöjd mättnad på kameran för att förstärka effekten av klara färger, och tog även bilder med en solariserad och negativ effekt för skoljs skull.


Vad gör en text intressant?

Är en fråga jag har ställt mig själv idag...
Jag skriver för tillfället en text som sedan skall illustreras över sommaren och detta är frågan på bordet.
Texten är antingen självbiografisk eller skönliterär med en självbiografisk bas. Vad är det som gör det?

Är det humor i varje mening?
Personliga detaljer om skribenten bundna till ämnet hon förklarar?
Kort meningar eller kanske en kort text överhuvudtaget?
Vad är det hos en text som håller kvar en läsares intresse?
Skriv gärna förslag vad ni finner håller er läsande en kort text på internet eller en kort novell i tryck?


Popularitet till salu? Nej tack.

Idag när jag tittade igenom min News feed på Facebook kom jag över ett blogginlägg gjort av en av de Youtube-personligheter jag följer, TotalBiscuit. Han diskuterar och recenserar spel och spelnyheter genom sin kanal på Youtube och gör också underhållande igenomspelningar av spel han tycker extra mycket om tillsammans med andra.

Blogginlägget handlade om hur han hade fått ett erbjudande på sin Youtube-mail från någon som ville köpa hans Youtube-kanal för en större summa pengar och kan läsas här: http://www.cynicalbrit.com/wall-of-shame/lets-sell-our-youtube-channel/
Det fick mig att tänka på alla virtuella varor, då man betalar verkliga pengar men inte får en verklig produkt. Men i detta finns något slags värde om det t.ex. sker inom ett spel då man köper något som man sedan kan använda.

Nu verkar det som vi tagit steget längre och även verkar köpa och sälja saker som t.ex. Youtube kanaler då personer som TotalBiscuit säger att detta inte är första gången han fått detta erbjudande.
Men skillnaden är att det fortfarande finns ett värde för köparen som har en virtuell produkt i ett spel. Men värdet av en Youtube-kanal existerar endast för skaparen. Det följer inte med i ett möjligt köp då man prenumererar på personligheten mer än kanalen.

Köparen försöker nu köpa saker på internet som mycket snabbt, om inte direkt kommer förlora sitt värde. Man kan då undra vad det är de är villiga att betala så mycket pengar för då allt verkar hänga på att originalpersonligheten finns kvar vid kanalen.

Det är intressant att tänka att vissa nu har gått steget längre i vad som kan köpas på internet till att försöka köpa popularitet genom tex. en Youtubekanal.

Som slutnotis kan jag också säga att TB inte gick med på försäljningen.

 


RSS 2.0